5 עצות ליצואן המתחיל

5 עצות ליצואן המתחיל

כל פעולה של סחר בינלאומי מתחילה ממש כמו בעסקה מקומית בהסכם מכר בין קונה ומוכר, אבל כשעובדים עם לקוחות בחו”ל, הדברים יותר מורכבים. חשוב לדעת מספר דברים על העבודה עם לקוחות בחו”ל, כי בתחום הזה (כמו בהרבה תחומים נוספים), אסור לסמוך על המזל.

ריכזנו חמישה טיפים חשובים, רגע לפני שיוצאים לדרך:

 

  1. הסכם לפי כללי המכר
    כששני הצדדים מסכמים על עסקת המכר, הם צריכים לסגור בהסכם ביניהם את כל הפרטים (גם כיבואן וגם כיצואן), לא להשאיר מקום לפרשנויות, ולא לקצר הסכם כדי לסיים מהר. להפך: עדיף לשים הכל על השולחן, ולהשתמש בכללי המכר של לשכת המסחר הבינלאומית (ה-ICC  הנקראים "Incoterms " ) אשר מגדירים מי משלם על מה – הובלה, ביטוח ימי וכן את גבולות האחריות של כל אחד מהצדדים לעסקת הסחר.
     
  2. לא לשכוח – לבדוק מול מי אנחנו עובדים
    בכל מקרה, כשאנחנו מעוניינים לחתום על עסקה מול לקוח בחו”ל, יש לבדוק היטב מי הלקוח -האם הוא אמין – ולחפש עליו מידע באינטרנט או באמצעות חברת מידע עסקי. בנוסף, חשוב לבדוק מה נהוג במדינה מולה אנו עובדים בכל הקשור לתנאי התשלום ומהם כללים בתחום הרגולציה.
     
  3. שיטת התשלום הנכונה ביותר עבורכם
    חשוב לסגור את שיטת התשלום שמגנה עליכם בצורה הטובה ביותר. במקרה זה, כמובן שהאינטרסים של היבואן והיצואן הפוכים: היבואן קודם רוצה לקבל את הסחורה – ולהיפרד מהכסף מאוחר יותר. הוא לא רוצה התחייבויות בנקאיות הדורשות אובליגו, אלא ביבוא ישיר. לעומת זאת, היצואן רוצה קודם לקבל את הכסף ורק אחר כך לשלוח את המוצר.
    אם אתם יצואנים קטנים ומתחילים, קשה יהיה לכם לקבל תנאי תשלום טובים מהלקוחות, אלא אם מדובר במוצר ייחודי. לכן, יש חשיבות מכרעת לביצוע מחקר מקדים על הלקוח והמדינה ממנה הוא מגיע – האם יש שם תרבות של אי תשלום בזמן? האם נהוג לשלם מקדמה מראש? וכו’.
     
  4. לא לשכוח ביטוח
    כפי שהשקעתם בפיתוח המוצר שלכם ובייצור שלו, חשוב לבטח את המשלוחים בביטוח ימי ולא לחסוך על כך אפילו שקל. בדיוק כפי שאתם עושים ביטוח לרכב, חשוב שיהיה לכם גם ביטוח לסחורה שאתם שולחים, בתקווה כמובן, שלא באמת יהיה בו צורך.
     
  5. להכניס את הבנק לתמונה
    מומלץ להגיע עם טיוטת ההסכם לבנק ולקבל מידע ממומחי הסחר הבינלאומי לפני שחותמים על ההסכם. בנוסף, כדאי לבדוק פתרונות למימון הון חוזר, וזאת על מנת לסייע בפער בין קבלת התמורות או התשלום עבור המוצר.