שירות "קבלת בקשות תשלום וזיכויים מיידים"
1. השירות
1.1. שירות "קבלת בקשות תשלום וזיכויים מיידים" ("השירות"), הוא שירות המאפשר לך לקבל מצדדים שלישיים, כמו עסקים, רשויות ומוסדות, בקשות לתשלום וזיכויים בשקלים על בסיס מספר חשבון או לפי 'פרט מזהה' (כפי שיוגדר בהמשך).
1.2. הרישום לשירות מתבצע בנפרד, לכל חשבון המתנהל על שמך בבנק.
1.3. מה כולל הרישום לשירות:
בקשות תשלום
1.3.1. רישום לשירות ובחירה באפשרות קבלת בקשות תשלום לחשבון (אופציונלי), מהווה הסכמה שלך לקבל בקשות תשלום ממוטבים, שיוצגו על בסיס מספר החשבון שלך או על בסיס פרט מזהה אחר, אותן אפשר לאשר או לדחות.
(למשל, אפשר למסור לבית עסק מסוים את מספר החשבון שלך ואת שם לאומי כבנק בו מתנהל חשבונך, לצורך תשלום לבית העסק. בית העסק יוכל להציג את בקשת התשלום בחשבונך עבור העסקה על בסיס פרטים אלה; בקשת התשלום תוצג לך בחשבון ואפשר לאשר או לדחות אותה).
1.3.2. באפשרותך להגדיר במסגרת השירות את מספר החשבון או 'פרט מזהה' אחר, שעל פיו יתקבלו בקשות תשלום.
'פרט מזהה' יכול להיות אחד או יותר מהבאים - מספר תעודת הזהות שלך, מספר הטלפון שלך או כתובת המייל שלך, כפי שרשומים במערכות הבנק.
הגדרת הפרט המזהה תאפשר להציג בחשבונך בקשת תשלום שנשלחה על פי אותו פרט מזהה על ידי צד ג' (למשל, אפשר למסור לבית עסק מסוים את מספר הטלפון שהוגדר על ידך כפרט מזהה ואת שם לאומי כבנק בו מתנהל חשבונך, לצורך תשלום לבית העסק. בית העסק יוכל להציג את בקשת התשלום בחשבונך בגין העסקה על בסיס פרטים אלה, מבלי שיצטרך לציין את מספר החשבון שלך; בקשת התשלום תקושר לחשבון, תוצג לך בחשבון ואפשר לאשר או לדחות אותה).
1.3.3. אם בחרת לקבל בקשות תשלום לחשבון, אך לא הגדרת פרט מזהה אחר, בקשות התשלום שיוצגו בחשבון, יהיה רק כאלה שנשלחו לך על פי מספר החשבון שלך.
1.3.4. חשוב לשים לב, שהפרט המזהה יאפשר למוטבים ביתר קלות להציג לך בקשות תשלום בחשבון.
זיכויים מידיים
1.3.5. מה המשמעות של קבלת זיכוי מידי? השירות מאפשר לצד ג' (המשלם) להעביר כספים מהחשבון שלו לזכות החשבון שלך, והחשבון שלך יזוכה באופן מידי.
על מנת לקבל זיכויים מיידים מצד ג' לפי מספר החשבון שלך, לא נדרש להצטרף לשירות.
1.3.6. באפשרותך (אופציונלי) לכלול במסגרת השירות, קבלת זיכויים מידיים לחשבון על בסיס פרט מזהה אחד או יותר. בחירה באפשרות זו, תאפשר לצד ג' להעביר לזכות חשבונך כספים בהעברה מידית, על סמך פרט מזהה (במקום על סמך מספר חשבונך). למשל, אפשר למסור לרשות/ מוסד את מספר הטלפון שהוגדר על ידך כפרט מזהה ואת שם לאומי כבנק בו מתנהל חשבונך, לצורך קבלת זיכוי מאותה רשות/ מוסד. הרשות/ מוסד יוכלו להעביר לך מידית כספים על בסיס פרטים אלה; עם ביצוע ההעברה, הכספים יזוכו בחשבונך.
2. הפרט המזהה
2.1. הפרט המזהה יוגדר על ידך, ועשוי לכלול, על פי בחירתך, אחד או יותר מהבאים: מספר תעודת הזהות שלך, מספר הטלפון שלך ו/או כתובת המייל שלך, כפי שפרטים אלה רשומים במערכות הבנק ('פרט מזהה').
2.2. הפרט המזהה עשוי לשמש צד ג' (מוטב או משלם, לפי העניין), בהתאם לבחירתך, בעת רישומך לשירות, לשם הצגת בקשות תשלום או העברת זיכויים מידיים לחשבונך.
2.3. חשוב לנו להביא לידיעתך, שלא ניתן לשייך את אותו פרט מזהה ליותר מחשבון אחד (למשל, לא ניתן יהיה לשייך את הטלפון כפרט מזהה ליותר מחשבון אחד שבבעלותך). עם זאת, במידה ובבעלותך יותר מחשבון אחד, אפשר יהיה לשנות שיוך של הפרט המזהה, ולהעבירו משיוך לחשבון אחד לשיוך לחשבון אחר שבבעלותך. בנוסף, אפשר לשייך פרטים מזהים שונים לחשבונות שונים (למשל לשייך את מספר הטלפון לחשבון אחד, ואת תעודת הזהות לחשבון אחר).
2.4. הגדרת הפרט המזהה תיעשה בהתאם לתהליך, לאופן ולתנאים שייקבעו על ידי הבנק ואלו עשויים להשתנות בהתאם לסוג הפרט המזהה.
2.5. חשוב לנו להבהיר, שבמידה וביקשת שהשירות יכלול גם קבלת בקשות תשלום על סמך פרט מזהה וגם קבלת זיכויים מיידים לחשבון על סמך פרט מזהה, כל פרט מזהה שיוגדר על ידך ברישום לשירות ישמש הן לבקשות התשלום והן לקבלת הזיכויים (כלומר, אפשר לקבל על בסיסו גם בקשות תשלום וגם זיכויים לחשבון).
2.6. בחשבון משותף, כל אחד מהשותפים יגדיר את הפרטים המזהים האישיים שלו, כפי שיבחר לשייך לשירות.
2.7. הסכמתך, במסגרת ההצטרפות לשירות, לקבל בקשות תשלום ו/או זיכויים מיידים על בסיס פרט מזהה, תהיה תקפה עבור כלל בקשות התשלום ו/או הזיכויים המידיים, לפי העניין, שיוצגו בחשבון על בסיס הפרט המזהה, מרגע רישומך לשירות. עם זאת, באפשרותך בכל עת, להסיר את עצמך מהשירות, לשנות את הגדרות השירות וגם להסיר או להוסיף פרט מזהה לשירות.
2.8. חשוב לנו להדגיש, שגם אם לא הגדרת פרט מזהה והצטרפת לשירות בקשות תשלום עפ"י מספר חשבון, אפשר לקבל בקשות תשלום לפי מספר החשבון. כמו כן אפשר בכל מקרה לקבל זיכויים מיידים על בסיס מספר חשבונך.
3. חשבון משותף
3.1. בשלב זה, השירות מיועד ללקוחות המנהלים חשבון לבד או לכאלה המנהלים חשבון משותף שקיימת בו הרשאה הדדית (כאשר כל שותף יכול לפעול לחוד בחשבון) ואינו מיועד לחשבונות משותפים בהם לא קיימת הרשאה הדדית (וכל השותפים בחשבון פועלים יחד). זאת, למעט שירות קבלת זיכויים על בסיס פרט מזהה, אליו ניתן להצטרף בחשבון משותף, גם כאשר אין הרשאה הדדית בחשבון וכל שותף יכול לצרף את הפרטים המזהים שלו.
3.2. כל אחד מהשותפים רשאי לצרף את החשבון לשירות, לשנות את הגדרות השירות ולבטל את צירוף החשבון לשירות.
3.3. עם הרישום לשירות, יקבלו כל השותפים בחשבון הודעה על הרישום וההצטרפות לשירות וכל שותף בחשבון יוכל להגדיר את הפרט/ים המזהה/ים שלו, לצורך קבלת השירות.
3.4. כל שותף יוכל למסור את הפרט המזהה שלו ו/או של השותפים האחרים לצדדים שלישיים לצורך קבלת בקשות תשלום ו/או זיכויים מיידים.
3.5. כל אחד מהשותפים בחשבון יוכל לראות באתר/ אפליקציית הבנק תחת העברות ותשלומים את כל בקשות התשלום שיוצגו בחשבון (לרבות, אך לא רק, בקשות תשלום שהוצגו על בסיס פרט מזהה של שותף אחר בחשבון) לאשר או לדחות אותן.
4. בקשת התשלום ואישורה
4.1. עם קבלת בקשת תשלום בחשבון, אפשר להיכנס לאתר/ אפליקציית הבנק ולאשר/ לדחות את הבקשה.
4.2. בקשת התשלום כוללת, בין היתר, את פרטי המוטב (מבקש התשלום), הסכום לתשלום, מטרת התשלום, מועד פקיעת הבקשה ועשויה לכלול מידע רלבנטי נוסף אודות בקשת התשלום.
4.3. לבקשת התשלום יש תום תוקף שהוגדר לה על ידי המוטב. בחלוף מועד תום התוקף של הבקשה, אם לא אושרה על ידך, בקשת התשלום תפקע מבלי ששולמה ותימסר על כך הודעת ביטול למוטב.
4.4. כל בקשות התשלום שהוצגו בחשבון, יוצגו לך באתר/ אפליקציית הבנק באזור העברות ותשלומים. בקשות תשלום שטרם אושרו/ בוטלו על ידך, ניתן יהיה לאשר עד מועד פקיעת תוקף הבקשה.
באותו מקום באתר/ אפליקציה אפשר יהיה לראות גם את בקשות התשלום ששולמו על ידך ואת הבקשות שבוטלו (לרבות הבקשות שפקעו לאחר תום התוקף), בחצי השנה האחרונה.
4.5. עליך לבדוק את הפרטים של כל בקשת תשלום שהוצגה לך בחשבון, ולוודא שפרטי המוטב והוראת התשלום מדויקים ומלאים. הפרטים המוצגים בבקשת התשלום הם כפי שהועברו והוצגו על ידי המוטב והבנק שלו. הצגתם בחשבונך איננה אישור כלשהו מצד הבנק לגבי פרטי הבקשה ונכונותה, שיכולה לכלול בין היתר, את עצם זכאות המוטב לקבלת כספים, סכום התשלום המגיע למוטב ממך או כל מאפיין אחר הנוגע לתשלום ולמערכת היחסים שבינך למוטב. הבנק אינו צד לעסקה בינך לבין המוטב ואינו אחראי לתנאיה, מאפייניה, נכונותה וכו', בכפוף לכל דין.
חשוב לנו להודיע, שבקשת תשלום יכולה להיות מוצגת בחשבונך גם מבלי שביצעתם עסקה ו/או יש לך חוב כלפי מבקש התשלום, וייתכן אף שאותו צד ג' משתמש בפרטי חשבונך ו/או בפרט המזהה שלך לצורך הצגת בקשת התשלום בחשבונך, מבלי שמסרת לו פרטים אלה ו/או אישרת לו לבקש ממך תשלום בחשבון. לכן, עליך להקפיד לבדוק כל בקשת תשלום ולוודא שברצונך לאשר אותה ולבצע את הוראת התשלום המפורטת בה, במלואה, לזכות המוטב.
4.6. יש לאשר את בקשת התשלום רק לאחר שווידאת שקיימת בחשבונך מסגרת אשראי פנויה/ יתרה מספקת לביצוע ההעברה. כדאי לשים לב שאישור הבקשה נחשב כבקשה לבצע העברה בנקאית לזכות המוטב וחיוב חשבונך עבורה, בהתאם לפרטים המופיעים בבקשה. העברה זו מחשבונך לזכות חשבון המוטב תבוצע עם אישורך (ובכפוף לקיום מסגרת/ יתרה מספקת בחשבון). ההעברה תבוצע לזכות המוטב באופן מידי והיא אינה ניתנת לביטול.
חשוב לשים לב! פרטי בקשת התשלום אינם ניתנים לשינוי על ידך ובאפשרותך רק לאשר את הבקשה או לדחותה.
4.7. חשוב לנו להבהיר שהשירות אינו כולל התחייבות מצד הבנק לבצע את הוראות התשלום שלך, וביצוע הוראת התשלום כפוף לתנאי ניהול החשבון שלך. לאחר אישור בקשת התשלום על ידך, ביצועה על ידי הבנק מותנה, בין היתר, בקיום מסגרת אשראי פנויה/ יתרה מספקת בחשבונך. אם אין בחשבון העו"ש שלך מסגרת פנויה/ יתרה המאפשרת את ביצוע ההעברה באותו מועד, העברת התשלום לא תבוצע. במקרה כזה בקשת התשלום תמתין עד לתום תוקפה. אפשר לצפות בה באזור העברות ותשלומים באתר/ אפליקציה, לאשר אותה ולבצע את ההעברה לזכות המוטב עד לפקיעתה, בהתאם לכתוב בסעיפים 4.5 - 4.6 לעיל.
4.8. בקשת תשלום תבוצע מידית עם אישורה והמוטב יקבל את הכספים מידית.
4.9. אם בחרת לדחות את בקשת התשלום, היא תבוטל ולא תבוצע העברת הכספים על פיה למוטב.
4.10. למוטב יש זכות לבטל את בקשת התשלום, כל עוד לא אושרה על ידך וטרם הגיע מועד תום התוקף שלה.
4.11. הבנק יהיה רשאי לסרב באופן סביר ובכפוף לדין, להציג בקשות תשלום בחשבון או לבצע העברת כספים על פי בקשת תשלום שאושרה. בנוסף, יהיה רשאי לקבוע מגבלות על סכומים להעברה ומגבלות על כמויות של בקשות תשלום בחשבון.
5. קבלת זיכויים על בסיס פרט מזהה
5.1. אם ביקשת שהשירות יכלול אפשרות לקבלת זיכויים מיידים לחשבון על בסיס פרט מזהה, אפשר לקבל מצד ג' לזכות חשבונך כספים על סמך הפרט המזהה שהגדרת.
5.2. חשוב לנו להבהיר שבאפשרותך לקבל לזכות החשבון זיכויים מיידים מצדדים שלישיים על בסיס מספר החשבון, גם אם לא הצטרפת לשירות, ולא נדרשת הצטרפות לשירות על מנת לקבל זיכויים אלה.
6. ביטול השירות
6.1. באפשרותך לבטל בכל עת את השירות, על ידי כניסה לאתר/אפליקציית הבנק, באזור העברות ותשלומים או באמצעות פניה לבנקאי בסניף או בטלפון *5522 בשעות הפעילות. הביטול ייכנס לתוקפו מידית.
6.2. כמו כן, לאומי יהיה רשאי בכל עת – על ידי מתן הודעה בכתב של 45 ימים מראש, לבטל ו/או להפסיק את השירות, לתמיד או לפרק זמן מוגבל, באופן מלא או חלקי, באופן כללי או ללקוח/ות מסוימ/ים, על פי שיקול דעתו הבלעדי ובכפוף להוראות הדין. על אף האמור, לאומי יהיה רשאי לפעול מידית ולא יהיה מחויב במתן הודעה מוקדמת כאמור, אם התקיימו נסיבות חריגות המצדיקות ביטול ו/או הפסקה של השירות באופן מידי, ובכלל זה בכל אחד מהמצבים המפורטים בתנאים הכלליים לניהול חשבון, המקנים לבנק זכות להעמיד לפירעון מידי את חובות והתחייבויות הלקוח. כמו כן, הבנק לא יהיה מחויב במתן הודעה מוקדמת, בכל מקרה בו ביטול ו/או הפסקת השירותים נובעת מהוראות רגולציה ו/או מצורך מידי של הבנק, בין היתר במקרה בו הפעולה נדרשת על מנת להגן על הלקוח או על הבנק או על צדדים שלישיים.
6.3. זיכויים שהוצגו בחשבון על בסיס פרט מזהה לאחר מועד הביטול, יידחו ויוחזרו אוטומטית לחשבון המעביר.
6.4. לא תתאפשר הצגת בקשות תשלום בחשבון לאחר מועד הביטול של השירות. עם זאת, בקשות תשלום שהוצגו קודם לביטול, אך טרם אושרו/בוטלו ואשר מועד פקיעתן הוא לאחר מועד הביטול, יעמדו בתוקפן וימשיכו להיות מוצגות בחשבון וניתן יהיה לאשרן/ לבטלן, עד למועד פקיעתן.
7. בנקאות בתקשורת
7.1. קבלת בקשות תשלום על בסיס מספר חשבון ו/או על בסיס פרט מזהה כרוכה בביצוע העברות לזכות חשבונות של צדדים שלישיים - המוטבים. בהתאם, שירות זה יתאפשר רק ללקוחות אשר מצורפים לשירותי בנקאות בתקשורת, הכוללים את ערוצי האתר ו/או אפליקציית הבנק ואשר הוגדרה בחשבונם רמת שירות הכוללת 'פעולות לטובת צדדי ג''.
לעומת זאת, קבלת זיכויים על בסיס פרט מזהה תתאפשר לכלל הלקוחות אשר מצורפים לשירותי בנקאות בתקשורת הכוללים את ערוצי האתר ו/או אפליקציית הבנק, ללא תלות ברמת השירות שהוגדרה על ידם.
7.2. בלי לגרוע מן האמור בסעיף 7.1 למעלה, אם לאחר הרישום לשירות, מכל סיבה שהיא, תשתנה רמת ההרשאה בבנקאות בתקשורת בחשבון, כך שלא תתאפשר פעולה לטובת צדדי ג', ואו מסיבה כלשהי תוקפא ו/או תבוטל הצטרפותך לשירותי בנקאות בתקשורת הכוללים אתר ו/או אפליקציה, לא ניתן היה לאשר בקשות תשלום בחשבון.
8. אחריות לפגם בבקשות התשלום ובאישורן
בכפוף לכל דין, הבנק לא יהיה אחראי לכל נזק או הוצאה שייגרמו, ככל שייגרמו, ללקוחות ו/או לכל צד שלישי כלשהו, בשל פגם בבקשות התשלום או באישורן על ידי הלקוחות, אשר נגרם בשל מעשה או מחדל של הלקוחות ו/או של מי מטעמם ו/או נותן שירותי תשלום אחר ו/או יוזם התשלום.
9. עלות השירות
עבור ביצוע פעולות העברת הכספים ו/או קבלתם תיגבה עמלה מחשבונך בהתאם לתעריפון העמלות של הבנק.
10. הבנק רשאי לסרב לצרף לקוח לשירות, על פי שיקול דעתו ובכפוף להוראות הדין, תוך מתן הודעה על כך ללקוח.
11. בכפוף להוראות הדין, הבנק יהיה רשאי לשלוח לך הודעות בקשר עם השירות באמצעות הודעות PUSH באפליקציה או באמצעות SMS או WhatsApp Image לטלפון הנייד שלך כפי שמעודכן במערכות הבנק או בדרך אחרת. כדאי לשים לב שמשלוח SMS או WhatsApp Image יעשה באמצעים שאינם מאובטחים, לפיכך, המידע שיועבר לא יהיה מוגן ועלול להיחשף לכל מי שתהיה לו גישה למכשיר הסלולרי.
12. השירות הינו בשקלים בלבד.
13. בקשות תשלום ו/או זיכויים מיידים יוכלו להתבצע לחובת/ לזכות חשבונך רק על ידי צדדים שלישיים אשר צורפו על ידי מנהל חשבון התשלום שלהם ועל ידי מס"ב לשירות באופן שמאפשר להם לשלוח בקשות תשלום ו/או זיכויים מיידים דרך מערכת תשלומים מיידים של מס"ב.
14. לאומי רשאי מפעם לפעם לעדכן ולשנות את תנאי השירות.
15. חשוב לנו להבהיר שהשימוש בשירות אינו גורע מהוראות התנאים הכלליים לניהול חשבון וכל מסמך רלבנטי אחר עליו חתמת כלפי הבנק. האמור בתנאים אלה בא להוסיף על כל הסכמה אחרת בינך לבין הבנק.