איסור הלבנת הון
יישום הוראות החוק ע"י הבנקים ולקוחותיהם- הכר את הלקוח
תהליך "הכר את הלקוח" - על הבנקים חלה חובה להכיר כראוי את הלקוחות ומקבלי השירות עימם הם מנהלים עסקים.
1.מסירת מידע מלא על ידי הלקוח - בעת פתיחת חשבון, ובעת ביצוע פעולה יש לענות על השאלות הנשאלות ע"י הבנקאי, ולספק את המסמכים המתבקשים על ידו. שאלות הבנקאי נועדו להבטיח עמידה בדרישות הרגולטוריות, והן אינן נובעות מסקרנות או חטטנות. נזכיר כי המידע הנמסר מוגן מתוקף חובת הסודיות הבנקאית החלה על הבנק.
2.סירוב למסור מידע - אנו יוצאים מנקודת הנחה כי לאזרח מן השורה המבצע פעולה, אין כל סיבה להסתיר מידע בסיסי מהבנק איתו הוא עובד. לעומת זאת, סירוב לשתף פעולה לענות על השאלות, ולהציג אסמכתאות נדרשות אותן נדרש הבנקאי לשאול בהתאם לחוק, מעורר חשש בדבר כשרות הפעילות המבוקשת.
3.ניהול חשבון עבור אחר - ניהול חשבון עבור אחר מבלי להצהיר על כך מהווה עבירה פלילית. יש להקפיד להודיע לבנק על כל בעלי העניין בחשבון (שותפים, מורשי החתימה, מיופי הכח, הנהנים ובעלי השליטה בחשבון), גם אם מדובר בבני משפחה מקרבה ראשונה.
דיווחים אוטמטיים לרשות לאיסור הלבנת הון - דיווחים אלה יבוצעו באופן אוטומטי בפעולות העולות על סכומי הסף הקבועים בצו איסור הלבנת הון. פיצול סכומי הפקדות עלול לעורר חשד כי המפקיד מבקש לעקוף את מנגנון הדיווח לרשות. בתי המשפט בישראל פסקו, כי פיצול הפקדות (שכל מטרתו להימנע מדיווח ממוכן) מהווה עבירה של הלבנת הון. הימנעו מפיצול הפקדות / משיכות שלא לצורך.
מידע נוסף ניתן למצוא באתר הרשות לאיסור הלבנת הון ובאתר בנק ישראל
|